Aanslaan en uitwijzen van lasten
DOELGROEP
De opleiding richt zich tot iedereen die een rolbrug bestuurt en lasten moet aanslaan: fulltime operatoren, vervangers, bestuurders zonder ervaring, onderhoudspersoneel, …
DOELSTELLINGEN
■ Verwerven van de nodige kennis om taken doeltreffend en veilig uit te voeren
■ Handelingen kunnen uitvoeren zonder risico's
■ Menselijke veiligheid verzekeren en ongevallen voorkomen
■ Materieel juist behandelen
■Economisch gebruik van de werkmiddelen, verminderen van onderhoudskosten
INHOUD
Theoretische sessies
■ Weten wat de wet zegt betreffende de veiligheidsfuncties: regels, definities, codex
■ Weten welke soorten materialen er bestaan (hijsbanden, kettingen, staalkabels, takels, hijsbalken, loopkatten, speciaal gereedschap)
■ Weten wat certifiëren inhoudt - Inspectie van het materieel
■ Kennen van gevaren en risico’s - Invloed van temperatuur en omgevingsfactoren
■ Beperkingen kennen (overbelasting, gebruikswijze) - Economische aspecten (elementen van slijtage, onderhoud)
■ Berekenen van verliezen op hoeken
Praktijkoefeningen
■ Keuze van soort aanslagmateriaal en het correct gebruik van het materiaal
■ Weten welke krachten kunnen inwerken het materiaal en de hijsmiddelen goed bevestigen
■ Een goede hijstechniek toepassen: bepalen van het gewicht, zwaartepunt, hoek van aanslaan en figuur van aanslaan.
■ Toegestane werkbelasting kennen en begrijpen – aanslagfactoren, spanningshoek, verdeling krachten
■ Aandachtspunten kennen bij veilige lastbehandeling: begin van het hijsen, verplaatsen, neerzetten van de last, einde van het werk
■ Materieel op de juiste manier opbergen en bewaren
■ Signalen kunnen geven - armseinen
DUUR
Afhankelijk van de kennis en/of de ervaring van de deelnemer
PRAKTISCHE INFO
Het is wenselijk dat men zich voorziet van
■ Identiteitskaart
■ Stylo
■ Werkkledij
■ Veiligheidsschoenen
■ Veiligheidshelm
■ Fluo hesje
METHODIEK
■ Deelnemers actief betrekken (persoonlijke werkervaring)
■ Interactie met kandidaten
■ Demonstraties
■ Talrijke praktijkoefeningen
■ Theorie wordt gekoppeld aan de praktijk
■ Kritische analyses met constructieve feedback
■ Groepsgesprekken
■ Individuele en/of groepsevaluaties