[:swvar:icon:2:]

    Veilig werken met een heftruck

    DOELGROEP

    Deze opleiding richt zich tot en iedereen die op een veilige manier een heftruck moet besturen en er mee werken (elektrische of thermische heftruck).

     

    DOELSTELLINGEN

    ■ Verwerven van de nodige professionele kennis om de taken uit te voeren (rijden, vastnemen, transporteren, neerzetten, stapelen,…) 
    ■ Menselijke veiligheid en preventie van ongevallen 
    ■ Juiste behandeling van het materieel en goederen om schade te voorkomen 
    ■ Economisch gebruik van de werkmiddelen, reductie van onderhoudskosten 

    INHOUD

    Theoretische sessies
    ■ De vorklift: structuur en werking — types en mogelijkheden van de toestellen 
    ■ Wetgeving en verantwoordelijkheden van de bestuurder 
    ■ Dagelijks nazicht en onderhoud—belang van controle en preventief onderhoud 
    ■ Identificatie platen op de heftruck — interpretatie en laaddiagram 
    ■ Stabiliteit van voertuig en last — berekening van belasting en vermogen 
    ■ Veiligheidsaspecten en risico’s verbonden aan het werken met de heftruck 
    ■ Ergonomische aspecten 
    ■ Stockagetechnieken 

     

    Praktijkoefeningen
    ■ Vorklift (3 en 4 wieler, thermisch en elektrisch) besturing — defensief rijden — Batterijwissel 
    ■ Preventieve controle— gebruik van de besturingselementen 
    ■ Laden en lossen diverse lasten — stapelen en lossen (rekken, laad kade, vrachtwagens, …) 
    ■ Stapelen in verschillende omstandigheden en met diverse hulpmiddelen 
    ■ Omgaan met hindernissen en specifieke moeilijkheid 

    DUUR

    Afhankelijk van de kennis en/of de ervaring van de deelnemer

     

    PRAKTISCHE INFO

    Het is wenselijk dat men zich voorziet van:
    ■ Identiteitskaart
    ■ Stylo
    ■ Werkkledij
    ■ Veiligheidsschoenen
    ■ Veiligheidshelm 
    ■ Fluo hesje

     

    METHODIEK

    ■ Deelnemers actief betrekken (persoonlijke werkervaring)
    ■ Interactie met kandidaten
    ■ Demonstraties
    ■ Talrijke praktijkoefeningen 
    ■ Theorie wordt gekoppeld aan de praktijk
    ■ Kritische analyses met constructieve feedback
    ■ Groepsgesprekken
    ■ Individuele en/of groepsevaluaties